Biohacking vašeho těla přes bosonohou vědu

07.05.2017

Všichni chceme vypadat dobře, snadno se pohybovat a cítit se mladě – ačkoliv čím více času nám zabírají naše povinnosti (práce, škola, rodina, přátelé...), tím méně ho zbývá na naše zdraví a kondici. Přesto však často očekáváme stejné výsledky s menším množstvím času, které v posilovně strávíme - je toho ale vůbec možné dosáhnout?

Možná ano.

Vstupte do světa biohackingu!

Co je biohacking?  

Biohacking, jak název naznačuje, znamená “hacking” nebo hledání způsobu, jak účinněji manipulovat lidskou biologii. Může zahrnovat oblasti spánku, výživy, mentálního zdraví, síly či rekonvalescence.

Pokud je pro vás koncept biohackingu novinkou – berte ho prosím jako pozitivní věc! Nenechte si ho zkazit představou šíleného vědce, který v garáži implantuje počítačové čipy do vlastního těla.

Berte biohacking jako posilující koncept, který vám pomůže zvýšit nebo zlepšit efektivitu různých aspektů zdraví. To znamená převzít vládu nad vlastním tělem a stárnutím.

Vztahuje se biohacking na fitness?

Samozřejmě!

V případě fitness některé příklady biohackingu zahrnují pití kofeinu, který vám dává energii během cvičení, užívání aminokyselin s rozvětveným řetězcem po tréninku, které podporují svalovou obnovu a hypertrofii. Používá se také kineziologická páska ke zvýšení proprioceptivní stimulace a svalové aktivace.

To už nezní jako nápady šíleného vědce, co říkáte?

Jednou oblastí biohackingu, které obzvlášť fandím, je použití barefoot science pro zvýšení kvality vašeho tréninku. Jak jsem zmínila na začátku tohoto blogu, jedinou věcí, které nikdy nemáme dost, je ČAS.

Integrací barefoot trainingu do vašeho cvičení získáte cestu k efektivnějšímu tréninku, což vám umožní dosáhnou vašich cílů rychleji. Níže vám představím mé top 4 biohacky, integrující barefoot science.
 

Biohack #1 – Barefoot uvolnění pro zlepšení rovnováhy.

Při příští návštěvě posilovny začněte trénink pěti minutami uvolnění spouštěcích bodů (trigger points) chodidla. Studie z roku 2015 prokázala, že pět minut manuálního uvolnění spouštěcích bodů bylo spojeno s okamžitým zlepšením stability nohy a posturální kontroly. Doporučuji ráno, večer a před cvičením.

Biohack #2 – Barefoot vibrace celého těla pro zvýšení mikro-cirkulace a pevnosti šlach.

Ve světě propriocepce jsou vibrace celého těla jedním z nejefektivnějších způsobů stimulace nervového systému. Vzhledem k tomu, že chodidla jsou vstupní bránou k proprioceptivní stimulaci, doporučuji vám provádět vaši WBV (Whole Body Vibrations) aktivaci naboso a s použitím PowerPlate, což je vibrační platforma.

Studie Lohmana z roku 2007 prokázala, že pouhé 3 minuty WBV při frekvenci 30Hz zvyšují mikro-cirkulaci kůže, nervů a šlach, což vede ke zvýšení pevnosti šlach a snížení arteriální tuhosti. Tohle všechno představuje velmi silnou odezvu před jakýmkoliv tréninkem.

Více se o WBV a PowerPlate dozvíte na webu www.powerplate.com

 

Biohack #3 – Zvyšte pevnost vašeho trupu s 'barefoot foot to core' sekvencováním.

Trup. Centrum stability a síly. Když přijde na jakýkoliv dynamický pohyb nebo cvičení – pevnost a stabilita trupu jsou kriticky důležité pro způsob, jakým je v lidském těle vytvářena a přenášena síla.

Chodidlo. Základna stability a jediný kontaktní bod těla se zemí. Studie prokázaly, že je efektivnější posilovat trup přes chodidlo v rámci něčeho, čemu EBFA říká 'foot to core sekvencování'. Přístup k tomuto 'foot to core sekvencování' získáte prostřednictvím cvičení, nazývaného short foot.

Chcete-li se o short footu a jak ho integrovat do cvičení dozvědět více, podívejte se na toto video.

Biohack #4 – Zlepšete rovnováhu díky propriocepci malých nervů

Posturální kontrola a dynamická stabilita vyžadují integraci čtyř vstupních systémů – vizuálního, vestibulárního, kloubních proprioceptorů a kůže spodní strany chodidla. Z těchto čtyř je jedním z nejdůležitějších, ovšem často přehlížených systémů kůže spodní části chodidla.

Kůže spodní části chodidla obsahuje tisíce malých nervových proprioceptorů, které jsou citlivé na různé druhy podnětů. Jedním z nejdůležitějších stimulů, které do chodidla přichází, jsou vibrace (WBV výše). Vibrace využíváme nejen k tomu, abychom zjistili, jak silně naše chodidlo došlapuje na zem, ale také pro udržení dynamické rovnováhy.

V okamžiku, kdy si obujeme boty, se náš nervový systém přirozeně zpomaluje. Tato zpožděná neurostimulace chodidla je malá nebo mikroskopická, což znamená, že je pro průměrného klienta nebo pacienta těžko zjistitelná – nicméně k ní nepochybně dochází. Při kumulaci má za následek mikro-trauma a mikro-kompenzace.

Chcete-li biohacknout váš nervový systém, integrujte, kdekoliv cvičíte, stimulaci malých plantárních nervů s Naboso Technology. Kdykoliv provádíte barefoot cvičení, jako např. short foot nebo jakékoli 'foot to core sekvencování', máte ideální příležitost vytáhnout vaši Naboso Barefoot Training Mat.

Pokud chcete tuto stimulaci využívat s botami, Naboso Technology vyrábí také vložky stimulující propriocepci malých nervů, které prokazatelně zlepšují posturální kontrolu a stabilitu (k dostání v létě 2017).

 

Vyzkoušejte inovativní stimulující podložku na cvičení Naboso Technology: http://fitnessperformance.cz/eshop-Naboso-treninkova-podlozka

 

Autor: Dr. Emily Splichal

Datum: 28.4.2017

Odkaz na původní článek: https://barefootstrongblog.com/2017/04/28/biohacking-your-body-with-barefoot-training/

SaveSaveSaveSave