Meinl: Volnost fasciální jógy mě baví

24.07.2017

Ondřej Lunga: Ahoj Danielo.

Daniela Meinl: Ahoj.

OL: První otázka zní: co je fasciální jóga?

DM: Fasciální jóga představuje kombinaci Bhakti Vinyasa jógy a Fascial Fitness, což je tréninkový program, zaměřený na fascie, který byl vyvinut v Německu. Já jsem tréninkové principy Fasial Fitness začlenila do běžné praxe jógy.

OL: Jaké výhody nám fasciální jóga nabízí?

DM: Hlavní výhodou aplikace těchto principů fasciálního tréninku do klasické jógy je mnohem výraznější stimulace fascií. Mnoho ásan v józe samozřejmě stimuluje fascie samo o sobě, protože fascie stimulujete při jakémkoli pohybu, ale ásany je možné určitým způsobem optimalizovat a modifikovat směrem k daleko přesnější a výraznější stimulaci fascií.

OL: Jaké principy do cvičení jógy přidáváš?

DM: Za prvé se jedná o princip tensegrity, úzce související s optimálním držením těla a velmi důležitá je také rozmanitost pohybů. Fascie mají rády stimulaci různými způsoby, jednotvárnost jim vůbec nesedí. Důležité jsou také čtyři tréninkové principy z programu Fascial Fitness: tzv. rebound elasticity, využívající elastickou kapacitu fascií, takže praktikujeme výskoky a houpavé pohyby, které nám pomáhají lépe stimulovat šlachy. Dále zde máme různé formy fasciálního strečinku, smyslové zjemnění, soustředící se na zlepšení vnímání a uvědomělost těla, a konečně jde o fasciální uvolnění s použitím pěnových válečků, které rehydratuje tkáň a podporuje kluznou kapacitu tkáně.

OL: Je těžké tyhle principy do jógy začlenit?

DM: Některé principy jsou jednoduché, jako například fasciální strečink. V józe máme řadu strečinkových technik, takže začlenit tento princip do praxe je celkem snadné. Práce s válečky a rebound elasticity je o něco složitější, ale pokud víte jak na to, je možné tyto principy do jógy integrovat, aniž by tím klasický směr cvičení nějak trpěl.

OL: Jak bys co nejjednodušeji vysvětlila klientům, proč by měli do jógy tyto principy integrovat?

DM: Jde hlavně o to, že fascie se přizpůsobují našemu životnímu stylu, takže každý člověk má ve své fasciální tkání různé druhy omezení. Když aplikujete principy fasciální jógy a v ásanách zkoušíte nové pohybové variace, objevíte vaše specifická omezení a následně se jich dokážete zbavit.

OL: Pro některé klienty to možná bude těžké z hlediska větší volnosti, kterou nyní při cvičení získají.

DM: To je pravda, v rámci fasciální jógy máte větší volnost pohybu, než při běžné józe. Když s fasciální jógou začínáme, přidáváme pouze jemné variace a začínáme z něčeho, co již známe. Vždy začínáme s klasickými ásanami, do kterých postupně přidáváme variace a kreativitu. Každý si vyzkouší sám, co právě jemu sedí.

OL: Jak dlouho už fasciální jógu učíš?

DM: Jsou to asi čtyři roky, učím víceméně po celém světě a jsem ráda, že jsem zpátky v Čechách. S fasciální jógou jsem tu již potřetí a v Praze učím velmi ráda.

OL: Jak lidé z počátku reagovali na integraci tohoto konceptu do jógy?

DM: Většinou od klientů slýchám, že jsou velmi překvapení, jak dobře se po tom cítí. Pochvalují si, jak je to pro ně přirozené a vyživující. I když jste zvyklí na pravidelné cvičení jógy, tyto principy jí dodají větší hloubku. To je většinou pro lidi překvapující, obvykle jsou nadšení a chtějí se do toho ponořit ještě hlouběji a cítí velkou inspiraci a motivaci pro integraci do vlastních lekcí.

OL: Začínala jsi s Pilatesem a jógou. Jak pro tebe bylo těžké tyto principy do jógy začlenit? Předtím jsi s nimi nepracovala, je to tak?

DM: V mém případě šlo o kombinaci toho, co jsem už znala a po dlouhou dobu učila. Když se pak objevily všechny tyto nové poznatky o fasciálním tréninku, hodně mě to inspirovalo. Pro mě to bylo něco, co mi chybělo. Pilates je úzce řízen a jóga může také někdy být velmi přímočará. Právě volnost fasciální jógy mě baví a pro mě je to opravdu něco, co spojuje vše ostatní dohromady a zároveň do cvičení přináší spoustu zábavy.

OL: Někdo by mohl říct, že se jedná pouze o něco, co je momentálně “in“. Jak to vidíš do budoucnosti?

DM: V Německu jsou fascie velmi populární, média to hodně zajímá a v TV i tisku najdete spoustu informací na tohle téma, takže je možné říct, že fascie představují něco, co je momentálně “in“. Ale vzhledem k tomu, že se jedná o tkáň lidského těla, těžko je můžeme nazvat pouze přechodnou módou. Fascie jsou součástí našeho těla a teprve nedávno jsme se dozvěděli, co pro správnou stimulaci potřebují, takže si myslím, že fasciální trénink brzy bude nedílnou součástí mnoha pohybových praxí. Nejen jógy, ale také fitness, sportů, uplatnění najde také v rámci Pilatesu. Krása fasciálního tréninku je v tom, že učíme koncept. Neučíme specifická cvičení, ale jak cvičení modifikovat za účelem stimulace fascií. Fasciální trénink můžete uplatnit na jakoukoli tréninkovou metodu.

OL: Jaký druh vzdělání v rámci fasciální jógy nabízíš?

DM: Pětidenní kurz “Immersion“, což je intenzivní trénink, kde se do hloubky podíváme na všechny principy, součástí kurzu je také meditace nebo zpívání manter. Při začlenění fasciální jógy do běžné praxe pro mě bylo důležité, abychom se neubírali příliš směrem k fitness, protože si zakládám na duševní stránce jógy. Chtěla jsem tohle všechno udržet. I když jsou fascie samozřejmě anatomickým prvkem, stále se snažíme držet filozofii jógy ve velmi úzkém spojení s tréninkem.

OL: Mohla bys nám tento kurz více přiblížit?

DM: Jistě. Obvykle začínáme den meditací, po které následuje trénink, při kterém se soustředíme na aplikaci principů fasciální jógy. Zbytek dne se vracíme k dopoledním lekcím, vysvětlujeme si s nimi spojenou teorii, detailně procházíme, jak principy uplatnit v jednotlivých ásanách. Probíhá hodně skupinové práce, takže studenti se hned učí, jak je uplatňovat při vlastních lekcích a nemusí jen poslouchat můj výklad. Den uzavíráme jemnějším, pomalejším tréninkem, který obsahuje mnoho prvků Yin jógy a slouží hlavně ke zklidnění a uvolnění.

OL: Ok, takže udržuješ optimální poměr mezi tréninky, což je velmi důležité.

DM: Ano. Pro mě je důležité, aby lidé odcházeli s myšlenkou „jak to můžu ve skutečném světě využít“? Není to o tom, aby se pouze naučili teorii a pak přemýšleli, co s tím budou dělat. Opravdu je to o otázkách „jak to můžu se svými studenty praktikovat, na jaké místo v mých lekcích se to hodí, jak můžu tyto poznatky svým studentům předávat“?

OL: Tento kurz je určen pouze pro instruktory jógy nebo i pro jiné odborníky?

DM: Je založen na józe, takže většina obsahu je s ní spojena, ale dané principy jsou samozřejmě využitelné také pro instruktory Pilatesu nebo fyzioterapeuty, kteří informace předávají dál. Kurz je tedy založen na józe, ale mohou z něj těžit i jiné disciplíny.

OL: Jednou z výhod je tedy tělesná uvědomělost, která lidem často chybí?

DM: Ano a lidé se také dozví, že když fascie nejsou stimulovány dostatečně nebo správným způsobem, jejich vláknitá struktura začne být chaotická a ve tkáni mohou vznikat srůsty, takže jednotlivé vrstvy již nebudou tak dobře klouzat jako dřív a výsledkem bude bolest nebo omezení rozsahu pohybu. S těmito technikami se naučíte, jak je ve své praxi uplatnit, uvolnit místa, která na tom již nejsou tak dobře a samozřejmě také jak problémům do budoucna zabránit.

OL: Máš v plánu další kurzy v České republice?

DM: Ano, jeden bude na přelomu srpna a září. Pokud se chcete dozvědět více, připojte se k nám tady v Praze. Kurz organizuje tady Ondřej - dej lidem vědět, jak se zaregistrovat.

OL: Jasně. Díky za rozhovor a uvidíme se v srpnu.

DM: Díky, doufám, že se brzo uvidíme.