Flow - cesta ke štěstí

25.08.2017

Flow. Animal Flow? FlowFit? Vinyasa Flow?

Flow, čili “proplouvání”, je v dnešní době hodně populární. Ve fitness se flow věnují skoro všichni. Ale je fyzické proplouvání to stejné jako to psychické? Přináší proplouvání mezi jednotlivými jógovými pozicemi stejné benefity, jako když kaskadér skáče z letadla anebo když surfař sjíždí 30 metrovou vlnu?

Dosažení toho pravého plynutí mysli není jen pouhá meditace v pohybu.

Uvolněné plynutí mysli je vyšší stav uvědomělosti, která leží mezi lehkou úzkostí z náročné výzvy a mezi nudou, která naopak přichází z výzvy nedostatečné. Mentální flow se vyznačuje vrcholnou kreativitou a nadčasovostí, která pramení z hlubokého soustředění, rizikem a balancem mezi výzvou a dovedností. Mimo to je takové plynutí výrazně spojováno se štěstím a spokojeností.

“Štěstí pochází zevnitř.” - Mihaly Csikszentmihaly

Za meditací v pohybu

Pojem flow mě poprvé ohromil, když jsem se na střední škole věnovala gymnastice. Toužila jsem po té nepopsatelné jasnosti a nadčasovosti, kterou jsem zažívala na bradlech či kladině.

Po opuštění gymnastiky jsem se začala věnovat všeobecnému fitness (běhání, jízda na kole, posilování), a to s sebou přineslo nesnáze v uvědomění si, proč vlastně cvičím. Žádná z těchto aktivit neuspokojovala moji touhu po hlubším soustředění a flow. Ano, při běhu nebo na kole jsem zažívala klasické runner’s high, přival endorfinů a euforii s tím spojenou, ale to zkrátka nebylo úplně ono.

Při žádné z těchto aktivit jsem nezažila to nepopsatelné soustředění, které mě vždy provázelo, když jsem se při gymnastice chystala vyrazit na kozu.

Pamatuji si, když jsem v roce 2010 seděla se svým kolegou a také doktorem, který se věnoval jiu-jitsu, a povídali jsme si o tom, jak toužíme po tom být in the zone, hluboce soustředění, skoro jako kdybychom si chtěli dát nějakou drogu.

O pár let později mi můj dobrý přítel Dan Edwardes z Parkour Generations představil knihu The Rise of Superman: Decoding the Science of Ultimate Human Performance od Steven Kotler. A moje okouzlení s flow bylo znovu zažehnuto. Začala jsem rozumět rozdílům mezi flow, meditací a klasickým runner’s high.

Riziko, jako prvek flow

Podle Kotlera existuje 17 spouštěčů, díky kterým se dostaneme do stavu flow; ty nejdůležitější tři jsou:

  1. Riziko následku či výzva v dané aktivitě

  2. Hluboké soustředění

  3. Balanc mezi výzvou a dovedností

Při určitém riziku zranění či výzvy je potřeba, aby se člověk zcela ponořil do dané aktivity. To mu umožní vstup do stavu flow. Člověk při tom pak často ztratí vlastní uvědomění sám sebe.

Všechno tohle dává smysl, když se podívám na moje pochopení flow v gymnastice. Byla perfektně vyvážená ve výzvě, riziku, dovednosti a hlubokém soustředění. Jak ale můžeme přenést tenhle flow stav do normálního života, když se zrovna profesionálně nevěnujeme gymnastice?

Na to se podíváme za chvilku.

Mozek ve flow

Jak se mozek dostává do stavu flow, tak se mozkové vlny mění z beta na hranici alpha:theta, což je jediná úroveň, ve které můžou existovat gamma vlny.

Mozkové vlny gamma spojují dalekosáhlé myšlenky, které umožní kreativní zpracování a strategie v mozku.

V Kotlerově knize Rise of Superman se dočteme o příkladech strategií přežití v životu ohrožujících situacích, a jak se v takových případech čas skoro zastaví, a tím oběti umožní pořádně zapřemýšlet o způsobu jak přežít. Člověka pak často napadne způsob, který by ho ve stavu nulové flow nikdy nenapadl.

Je to skoro, jako kdyby se mozek ve stavu flow sám sobě odklidil z cesty!

Christopher Bergland, autor The Athlete’s Way, popisuje mozkové odklízení se sám sobě z cesty jako snížení aktivity v prefrontálním kortexu. Čím víc se pohyb dostane do našeho podvědomí, tím víc je náš mozek schopen “odemknout” plynulost myšlenky a pohybu.

Víme, že nadměrná aktivita v prefrontální oblasti ve skutečnosti snižuje náš reakční čas a snižuje automatičnost pohybu. Vstup do stavu flow a jeho porozumění je dalším způsobem, jak podpořit automatičnost pohybu atletů, seniorů, ale zároveň úplně všech lidí.

Otec flow

Zmínili jsme se o tom, že flow je často spojována s určitým rizikem a výzvou. Jaké jsou její další prvky? A jak je flow spojená s naší spokojeností a štěstím? To je přece naším cílem!

Abychom zodpověděli tuhle otázku, potřebujeme se obrátit na samotného otce konceptu. Tím je psycholog Mihaly Csikszentmihaly. Csikszentmihaly se věnoval studii flow, štěstí a konceptu pozitivní psychologie.

“Nejlepší momenty našich životů nejsou pasivně a uvolněně strávené chvíle… Ty nejlepší momenty většinou vznikají, když jsou naše tělo a mysl vystaveny svým limitům a dobrovolně se snaží o dosažení něčeho náročného a hodnotného.” - Mihaly Csikszentmihaly

Csikszentmihaly zjistil, že lidé, kteří pravidelně zažívali flow, byli šťastnější a více uspokojení. Byli méně materialisticky založení a vnitřně zaměření na krásu přítomného okamžiku.

Vnitřní motivace je klíčem ke štěstí - a flow!

Občas to působí, že jsme všichni neustále na lovu za štěstím. Víme, že se náš emocionální stav neustále mění v souvislosti s homeostázou našeho nervového systému.

Podle Csikszentmihaly, ti, kteří objeví flow, jsou šťastnější - ti, kteří najdou svoji vnitřní motivaci jsou šťastnější.

Je na čase, abychom se podívali na to, co nás motivuje k tomu, co děláme.

Věnujete se nějakému sportu, aby vás ostatní respektovali? Cvičíte jógu, protože je populární nebo chcete mít kvůli ostatním hezké tělo? Trávíte v práci spoustu času, abyste získali větší bonus?

Anebo to všechno děláte prostě proto, že to milujete?

To je příklad vnitřní motivace. Věnování se něčemu, protože nás to zkrátka baví. Taková aktivita je direktně propojená s naším pocitem štěstí. Cenou za vybranou aktivitu je její plný prožitek.

Objevení flow v pohybu

Dva prvky, které nám napomůžou k objevení flow jsou tedy určité riziko a vnitřní motivace. Existují ještě nějaké další?

Jak můžete zvýšit element výzvy, soustředění a vlastní motivace ve vašem životě? Na to si můžete odpovědět jen vy sami.

Moje cesta za štěstím | Volnost skrze flow

Abychom se dál prakticky podívali na propojení mezi flow a štěstím, ráda bych se s vámi podělila o svou vlastní cestu, která vás možná inspiruje k tomu, abyste se i vy vydali na cestu za vlastním štěstím a flow a mohli tak třeba inspirovat zase další lidi ve vašem okolí.

V létě 2014 jsem zažila domácí násilí ze strany mého bývalého snoubence, které posléze vyvrcholilo mojí hospitalizací a jeho zatčením. Celá situace spustila ohromnou odezvu mého sympatického nervového systému, který mě přenesl do stavu neustálé paniky a posttraumatické stresové poruchy (PTSD).

Každý den po dobu jednoho roku mého života byl peklo. Neustále jsem kontrolovala rozpoložení svého těla, abych zjistila, zda mě náhodou nemine panický záchvat. Jakákoli změna v homeostáze, která zvedla tepovou frekvenci, mě okamžitě přivedla k myšlence, že dostanu záchvat. Po několika návštěvách doktora jsem věděla, že se s touhle změnou mých emocí a naprostému přehršení sympatetiku musím vypořádat.

Namísto toho, abych zvolila psychoterapii, jsem se obrátila na pohybovou terapii.

Téměř před třemi lety jsem se vydala na svou první akrobatickou hodinu v sítích. Nepamatuji si, co mě k sítím přesně přitáhlo nebo proč mě zrovna akrobacie tak zaujala. Pamatuji si ale, že změnila můj život napořád.

Riziko a výzva lezení a opětovné klesání a “létání” v 6 metrech mě přivedlo k naprosté a hluboké soustředěnosti a ponoření se do přítomného okamžiku. Neustále jsem pracovala na balancu mezi výzvou a dovedností, a to mě ve finále dostávalo do hlubšího stavu flow.

Poprvé za několik let můžu teď říct, že jsem zažila opravdové štěstí, přímo navozené flow a vnitřní motivací. Koncept flow a vnitřní motivace teď přenáším do všeho, čemu se věnuji - psaní, prezentování při konferencích, výuka mých vlastních BARE hodin a samozřejmě akrobacii v sítích.

Dnes už neprožívám záchvaty úzkosti či paniky ani netrpím PTSD. Mám plnou kontrolu nad svým uvědoměním a cítím se volná.

Cestou ke štěstí vašich chodidel může být flow s využitím inovativní proprioceptivní podložky na cvičení http://fitnessperformance.cz/eshop-Naboso-treninkova-podlozka

Naboso Flow workshop https://www.facebook.com/events/111475102902774

Publikováno: 18. července 2017

Autorka: Dr. Emily Splichal

Odkaz na původní článek: https://barefootstrongblog.com/2017/07/18/flow-your-way-to-happiness/