Hydratace ve fasciích

04.10.2017

Hydratace ve fasciích

Fascie obsahují hodně tekutin. O jaké tekutiny ale vlastně jde, odkud pochází a jak je lze odvodnit?

Hlavní tekutinou v našem těle je voda. Ta volně protéká mezi lymfou, plasmou (kde je součástí krve), cytosylem (kde je uvnitř buňky) a proplouvá dále například jako mozkomíšní mok atd. Ale veliký objem vody je umístěn právě ve fasciích. 

Voda ve fasciích je dělena do “volné” a “vázané”, byť je toto dělení lehce kontroverzní. “Volná” je tekutina (opět převážně voda), která fascií jen proplouvá, stejně jako třeba tkáňový mok proplouvá mezi buňkami, aby doručil potravu a posbíral odpad. “Vázaná” voda je o něco zajímavější. Je vázaná na glykosaminoglykany (mukopolysacharidy), které jsou součástí fascie a vážou na sebe vodu stejně jako se třeba želatina propojí s vodou. 

Molekuly, které vodu drží, vypadají trochu jako kapradí (ale někdo je taky přirovnává k záchodové štětce). Výše zmíněná kontroverze spočívá v tom, že se někdo domnívá, že veškerá voda v těle je nějakým způsobem vázaná a žádná není volná. Myslím ale, že je užitečné odlišit vodu, která jen protéká a vodu, která je napojená na tkáň. 

 

 

Nezávisle na tom, o jakou vodu se jedná, je potřeba ji pravidelně měnit - stejně jako třeba vodu v akvárku zlaté rybky. Pití vody je užitečné, ale co starou vodu (nečistoty a cytokiny) z fascií opravdu odstraní, je jakési “vyždímání” dané tkáně. Tohoto vyždímání se dopouštíme při strečinku, cvičení a zvyšování tělesné teploty. 

Co se po takovém vyždímání fascie stane s danou tekutinou?

Pokud ždímáme tkáň, jako to děláme při tlaku a kompresi, střečinku či cvičení, je to v podstatě stejné jako vyždímání houbičky na nádobí. Vyždímáním se zbavíme nadbytečných nečistot a vytvoříme v houbičce prostor pro novou, čistou vodu. Stejně tak je to s našemi tkáněmi. Dřep vyždímá určité tkáně a shyb zase jiné. Tyto vyždímané nečistoty jsou potom přetransportovány do jater a lymfatického a vaskulárního systému, a krev do dané tkáně doručí nové čisté tekutiny. 

Kouzlo leží v systematickém přístupu k našemu tělu při cvičení. Proto se například při józe speciálně sekvencují pozice či se vytváří speciální tréninkové plány. Dalším trikem je dostání se do neobvyklých částí a tkání těla, které neždímáme zas tak často. Je důležité se zaměřit i na tato zapomenutá místa, tak abychom zacílili na víceméně všechny tkáně. 

 

Jakým způsobem hydrovat fascie se dozvíte na našich školeních Fascial Fitness.

 

Autor článku: Tom Myers

Odkaz na původní článek: https://www.anatomytrains.com/blog/2017/07/24/q-tom-hydration-fascial-matrix/

Datum publikace: 24.7.2017