Pandikulace: pohybová medicína

07.01.2017

Pandikulace je tím nejjednodušším způsobem, jak obnovit funkci svalů a snížit úroveň jejich napětí. Ale o co se vlastně jedná a jak to funguje?

Pandikulace je něco, co všichni známe, i když jste o tom třeba nikdy neslyšeli. Zívnutí je reflexní pandikulace a je to něco, co jsme všichni provedli nesčetněkrát. Běžně zívnutí vnímáme jako protažení, ale pokud se na něj podíváme blíže, není to ten případ. Pří zívnutí ve skutečnosti napínáme nebo stahujeme svaly čelisti, krku, horní části zad a často také paží a ramen a následně je pomalu uvolňujeme zpět. Nejprve dojde ke stažení a následně k pozvolnému uvolnění svalů a to je přesně to, co pandikulaci vystihuje.

Pokud chcete vidět opravdové experty na pandikulaci, pořiďte si kočku. Kočky mají neuvěřitelnou pohyblivost, fantastické reflexy, dokážou vylézt v podstatě kamkoli, otočit se na pětníku a při čištění se zvládnou zkroutit do řady bizarních pozic. Pandikulací procházejí velmi často a většina zvířat ve volné přírodě pandikuluje 40-50x za den. Kdykoli se probudí, pandikulují automaticky. Proč to dělají?

Aby připravili své svaly a nervový systém na pohyb!

Nezapomínejte, že právě to je funkcí pandikulace: příprava svalů na pohyb.

Nyní je vám jasná otázka “co?“, pojďme se tedy podívat na “jak?“. Pandikulace začíná volnou kontrakcí svalu nebo svalové skupiny (motorický výstup) a nové smyslové informace (vstup) ze svalových receptorů jsou tak zaslány do mozkové kůry. Jinými slovy dojde ke zkrácení délky svalu a zvýšení úrovně napětí uvnitř. Tento nový vstup umožňuje motorické části mozkové kůry “pocítit“ konkrétní sval nebo svaly.

Jak k tomu dojde, dalším krokem je pomalu a opatrně snižovat úroveň kontrakcí až do úplného klidu. Když se svaly uvolňují postupně, mozková kůra má dostatek času na zaznamenání změny délky svalu a úrovně kontrakcí. Když se svaly plně uvolní, nastane určitá pauza. Ta je kriticky důležitá pro mozkovou kůru a její zmapování situace.

Systematickou pandikulací všech významných svalových skupin můžeme v danou dobu snížit úroveň napětí v těle. Výsledkem bude zlepšený pohyb, snížení nebo odstranění svalové bolesti, zlepšená koordinace a propriocepce a hluboký pocit uvolnění.

Pamatujte, že svaly, které jsou napjaté nebo stažené, momentálně pracují a práce vyžaduje energii. Přílišné napětí a kontrakce znamenají nadbytečnou práci a tím pádem zbytečné plýtvání energií.

Pandikulací svalů zapojených v rámci tzv. Three Brain Reflexes (Green light, Red light, Trauma), můžeme resetovat jejich kontrakční vzorce a svalům se tak dostane potřebného uvolnění. Nebudou tak nadále negativně ovlivňovat náš postoj, působit bolest a plýtvat energií.

 

Více o pandikulaci se můžete dozvědět v rámci školení FASCIAL FITNESS, 4.-5.11.2017

 

Odkaz na původní článek:  https://thesomaticmovement.wordpress.com/2015/07/24/pandiculation-movement-medicine/

Datum vydání: 24.7.2015